فواید شگفت انگیز خوردن انار

فواید شگفت انگیز خوردن انار

فواید شگفت انگیز خوردن انار

انار ( Punica granatum L) میوه ای است که بومی آسیا است اما در بسیاری از مناطق جهان کشت می شود.

دانه ها یا آب انار طعمی شیرین و کمی ترش دارد و انواع مواد مغذی و ترکیبات گیاهی محافظ را فراهم می کند که از جهات مختلف برای سلامتی مفید است.

در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد انار بدانید، از جمله ارزش غذایی آن، فواید بالقوه سلامتی و نحوه گنجاندن آن در رژیم غذایی آورده شده است.

فواید انار برای سلامتی

1- منبعی از آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات ضد التهابی

انار اغلب به دلیل غلظت بالای ترکیبات گیاهی محافظ مانند الاژیتانین ها، آنتوسیانین ها و اسید های آلی به عنوان یک “ابر غذا” طبقه بندی می شود. 

این مواد دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند و به محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کنند.  

موجب کاهش التهابی پروتئین واکنشی C (CRP) وکاهش آسیب عضلانی می شود. نوشیدن آب آن به کاهش نشانگرهای التهابی در بدن کمک می کند و از آسیب سلولی محافظت می کند. 

2- موجب تسریع ریکاوری پس از ورزش می شود

آب انار سرشار از ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که برای افرادی که تحت استرس فیزیکی بالایی هستند، مانند ورزشکاران مفید است. 

نوشیدن آب انار به کاهش آسیب اکسیداتیو ناشی از ورزش کمک می کند و دفاع آنتی‌ اکسیدانی را پس از فعالیت بدنی شدید تقویت می کند و در نتیجه باعث بهبودی عضلات می شود . همچنین ممکن است به افزایش عملکرد ورزشی، بهبود ریکاوری پس از ورزش و بهبود پاسخ‌ های قلبی عروقی در حین ورزش کمک کند.

3- سلامت قلب را ارتقا می دهد

گنجاندن منظم محصولات انارمانند دانه ها و آب آن در رژیم غذایی می تواند به محافظت از سلامت قلب شما کمک کند. غلظت بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، مصرف انار ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطوح بالای چربی خون کمک کند.

یک مطالعه در سال 2020 بر روی افرادی که تحت درمان دیالیز قرار می گرفتند نشان داد که مصرف 100 میلی لیتر آب انار بلافاصله بعد از جلسات دیالیز سه بار در هفته به مدت هشت هفته به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح فشار خون و کاهش سطح تری گلیسیرید ، MDA و IL-6 در مقایسه با عدم درمان شد. . آب میوه درمانی همچنین سطح آنتی اکسیدان خون وسطح کلسترول HDL محافظ قلب را افزایش داد .

4- سلامت شناختی را افزایش می دهد 

از آنجایی که انار سرشار از آنتی اکسیدان است، ممکن است به جلوگیری از آسیب سلول های عصبی ناشی از ترکیبات واکنشی به نام رادیکال های آزاد کمک کند. جنبه های خاصی از سلامت شناختی مانند حافظه را بهبود بخشد .   

علاوه بر محافظت از سلول های عصبی در برابر آسیب اکسیداتیو، ترکیبات موجود در انار ممکن است به افزایش فعالیت در مناطقی از مغز که مسئول کنترل عملکرد حافظه بصری هستند کمک کند.

حقایق در مورد ارزش غذایی انار

انار دارای ارزش غذایی بالایی است و تعدادی از مواد مغذی مهم را فراهم می کند.

  • کالری: 144.4 
  • کربوهیدرات: 32.6 گرم
  • فیبر: 6.96 گرم 
  • پروتئین: 2.9 گرم
  • چربی: 2.04 گرم
  • پتاسیم: 410 میلی گرم
  • ویتامین ب5 : 0.656 میلی گرم
  • ویتامین سی : 17.74 میلی گرم
  • ویتامین ای : 1.044 میلی گرم
  • فولات: 66.2 میلی گرم
  • ویتامین کا : 18.6 میکروگرم
  • منگنز: 0.208 میلی گرم

انار یک منبع غنی از فیبر است که برای سلامت دستگاه گوارش مهم است . فیبر به باکتری های مفیدی که در دستگاه گوارش شما هستند کمک می کند و به حرکات منظم و راحت روده کمک می کند و از یبوست محافظت می کند .

همچنین دارای تعدادی ویتامین و مواد معدنی ضروری است، از جمله ویتامین C ، یک ماده مغذی که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می کند و برای عملکرد سیستم ایمنی، تولید کلاژن ، متابولیسم پروتئین و تولید انتقال دهنده های عصبی ضروری است.

علاوه بر این، انار منبع خوبی از فولات است ، یک ماده مغذی که به ویژه در دوران بارداری مهم است، زیرا نقش مهمی در رشد و تکامل جنین ایفا می کند.

همچنین مواد مغذی دیگری از جمله پتاسیم را فراهم می کند ، ماده معدنی که در رژیم غذایی اکثر افراد کم است. پتاسیم برای تنظیم فشار خون، عملکرد سیستم عصبی و بسیاری دیگر از فرآیند های حیاتی بدن مورد نیاز است، به همین دلیل است که گنجاندن غذاها و نوشیدنی های غنی از پتاسیم در رژیم غذایی بسیار مهم است.

چه کسانی باید از خوردن انار اجتناب کنند

مصرف فرآورده های انار برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، افرادی که به آن حساسیت دارند باید از مصرف آب انار و سایر غذاها و نوشیدنی های آن خودداری کنند. 

همچنین آب انار کربوهیدرات بالایی دارد و پروتئین و فیبر کمی دارد. به همین دلیل، باید در حد اعتدال مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ های پر کربوهیدرات می‌ تواند بر سطح قند خون تأثیر منفی بگذارد، به‌ ویژه در افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت .

نکاتی در مورد مصرف انار 

میوه همه کاره ای که می توانند برای افزایش طعم و فواید تغذیه ای غذاهای شیرین و شور استفاده شود.

در اینجا چند راه برای گنجاندن محصولات انار در رژیم غذایی شما آورده شده است: 

  • دانه های انار را روی بلغور جو دوسر ، پودینگ چیا و کاسه های اسموتی بپاشید.
  • انار را به سالاد ها و کاسه های غلات اضافه کنید تا طعمی طبیعی و شیرین داشته باشید.
  • از آب آن در اسموتی ها و کوکتل ها استفاده کنید.
  • هنگام تهیه سس ها و ماریناد ها، شیرین کننده هایی مانند شکر و عسل را با آب انار جایگزین کنید.

دانه های انار را می توان به صورت تازه میل کرد و همچنین می توان آن را برای نگهداری طولانی مدت منجمد کرد. 

یک بررسی سریع

انار میوه‌ای مغذی است که با چندین فواید سلامتی مرتبط است.  خوردن این میوه به سلامت قلب کمک می کند، از عملکرد ورزشی و ریکاوری حمایت کند و عملکرد مغز را تقویت کند. بعلاوه منبعی از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین C و فولات و همچنین تعدادی از ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدان و ضد التهابی است.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

WeCreativez WhatsApp Support
سلام، چطور میتونم به شما کمک کنم؟