هر آنچه که باید در مورد میوه ی بالنگ بدانید

هر آنچه که باید در مورد میوه ی بالنگ بدانید

هر آنچه که باید در مورد میوه ی بالنگ بدانید

شکی نیست که مرکبات برای شما مفید هستند. میوه هایی مانند پرتقال ، لیمو، لیموترش و گریپ فروت از نظر محتوای آنتی اکسیدانی، مشخصات تغذیه ای و خواص طبیعی تقویت کننده سلامتی در صدر جدول قرار دارند. اما آیا تا به حال نام میوه بالنگ را شنیده اید؟

این مرکبات باورنکردنی یکی از اولین گونه های مرکباتی است که تا به حال کشت شده است. بسیاری از مرکبات آشنا تر که همه ما می شناسیم و دوست داریم، در اصل از تلاقی میوه مرکبات با انواع دیگر میوه ها تشکیل شده اند. با این حال، تعداد کمی از مردم تا به حال در مورد این میوه غنی از مواد مغذی شنیده اند، چه برسد به امتحان کردن.

سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ ها و ویتامین C، به‌علاوه فوق‌ العاده لذیذ و طعم‌ دهنده، دلایل زیادی وجود دارد که می‌ توانید از مزایای سلامتی منحصربه‌ فرد این میوه استفاده کنید.

میوه بالنگ چیست؟

میوه بالنگ که با نام  Citrus medica نیز شناخته می شود ، یک مرکبات بزرگ با پوست ضخیم و پوست ناهموار است. گیاه بالنگ معمولاً یک درختچه یا درخت کوچک است که ارتفاع آن بین 2.5 تا 4.5 متر است. درخت بالنگ دارای شاخه‌ های نامنظم و برگ‌ های سبز روشن با رایحه لیمو است . خود میوه دارای پوستی از سبز تا زرد-نارنجی است. دارای پوست بسیار ضخیم و چرمی با حداقل مقدار گوشت است که آن را از سایر مرکبات متمایز می کند.

همچنین انواع دیگری از میوه مرکبات موجود است، مانند “دست بودا”، نوعی میوه مرکبات با برآمدگی های بلند و انگشت مانند که معمولاً در سراسر چین کشت می شود.

جالب اینجاست که میوه مرکبات یکی از انواع اصلی مرکبات محسوب می شود که بعدها انواع دیگر میوه ها از طریق هیبریداسیون توسعه یافتند. حتی میوه های محبوب مانند لیمو و لیموترش در واقع هیبرید میوه مرکبات محسوب می شوند.

میوه بالنگ علاوه بر استفاده گسترده در بسیاری از انواع غذاهای آسیایی، جزء رایج بسیاری از عطرها و داروها است. به دلیل طعم منحصر به فرد پوست، اغلب آن را شیرین می کنند و به غذاهایی مانند چای، کیک میوه و مارمالاد اضافه می کنند.

ارزش غذایی بالنگ

مانند سایر مرکبات، مرکبات سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. به طور خاص، مرکبات و پوست آنها به طور کلی دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و بیوفلاونوئیدها هستند.

  • هسپریدین
  • نارینگین
  • هسپرتین
  • نارینگنین
  • لیمونن
  • لینالیل استات
  • لینالول

بالنگ همچنین منبع عالی پکتین است ، نوعی فیبر محلول که آب را جذب می کند و می تواند به راحتی توسط باکتری های مفید روده شما متابولیزه شود.

به لطف مواد مغذی قدرتمند موجود در میوه بالنگ ، این مرکبات منحصر به فرد با تعدادی از فواید بالقوه برای سلامتی، از کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن گرفته تا افزایش ایمنی و فراتر از آن، همراه شده است.

فواید میوه بالنگ

1. ایمنی را تقویت می کند

سیستم ایمنی نقش بسیار مهمی در سلامت کلی شما دارد. با مهاجمان خارجی مبارزه می کند و سخت کار می کند تا باکتری ها، ویروس ها و قارچ های مضر را از بدن دور نگه دارد تا از بیماری جلوگیری کند.
مصرف یک یا دو وعده میوه مرکبات می‌تواند با ارائه دوز متمرکز ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها به شما کمک کند.

دریافت ویتامین C کافی می تواند علائم را کاهش دهد و طول مدت عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی را کوتاه کند. همچنین ممکن است در پیشگیری و بهبود نتایج شرایطی مانند ذات الریه، مالاریا و اسهال مفید باشد. در عین حال، آنتی اکسیدان ها می توانند به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و جلوگیری از آسیب به سلول های ایمنی شما کمک کنند.

حتماً میوه مرکبات را با برخی دیگر از  تقویت‌ کننده‌های طبیعی ایمنی مانند عصاره سنجد، پروبیوتیک‌ها و زنجبیل ترکیب کنید تا سیستم ایمنی بدن شما به خوبی کار کند.

2. التهاب را کاهش می دهد

اگرچه التهاب حاد یک پاسخ طبیعی توسط سیستم ایمنی است که برای کمک به محافظت از بدن در برابر عفونت طراحی شده است، اما التهاب مزمن می تواند آسیب جدی به سلامت شما وارد کند.
اعتقاد بر این است که به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان کمک می کند. یکی از دلایل اصلی التهاب، تجمع رادیکال های آزاد مضر است که مولکول های بسیار واکنش پذیری هستند که می توانند به سلول های شما آسیب وارد کنند.

مانند سایر مرکبات، میوه مرکبات سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به خنثی کردن رادیکال های آزاد و کاهش التهاب کمک کند. یک مطالعه لوله آزمایشی در کره در واقع نشان داد که درمان سلول ها با اسانس بالنگ می تواند چندین نشانگر التهاب را کاهش دهد. میوه مرکبات همچنین غنی از ویتامین C است، یک ریزمغذی مهم با خواص آنتی اکسیدانی که همچنین نشان داده شده است که به تسکین التهاب کمک می کند.

علاوه بر میوه مرکبات، سایر غذاهای ضد التهابی که باید مصرف کنید شامل سبزیجات سبز برگ، چغندر، کلم بروکلی و زغال اخته است.

3. ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد

آنچه در بشقاب خود می‌ چینید می‌ تواند بر بسیاری از جنبه‌ های سلامتی، از جمله خطر ابتلا به سرطان، تأثیر بگذارد. میوه بالنگ مملو از ریزمغذی‌ های مهم، کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان‌ ها است که ممکن است در پیشگیری از سرطان مفید باشد.

مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف بیشتر مرکبات می تواند با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط باشد. یک تجزیه و تحلیل شامل نزدیک به 13000 نفر نشان داد که مصرف بیشتر مرکبات با کاهش خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی فوقانی مرتبط است. مطالعه دیگری همچنین نشان داد که مصرف زیاد مرکبات با 10 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

برای بهترین نتیجه، میوه مرکبات را با یک رژیم غذایی غنی از سایر غذاهای ضد سرطان ، مانند سبزیجات ، قارچ، انواع توت ها و محصولات لبنی همراه کنید.

4. سلامت قلب را افزایش می دهد

بیماری قلبی مشکلی است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع، طبق گزارش اخیر، بیماری قلبی عامل 31.5 درصد از مرگ و میرها در سراسر جهان است. تخمین زده می شود که 44 درصد از جمعیت ایالات متحده تا سال 2030 به نوعی بیماری قلبی مبتلا خواهند شد.

مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد مرکبات مانند مرکبات ممکن است به حفظ شکل قلب و محافظت در برابر بیماری قلبی کمک کند. مصرف مکرر مرکبات با کاهش خطر بیماری قلبی و سکته در بین 10623 نفر مرتبط است.مصرف بیشتر مرکبات با خطر کمتر بیماری قلبی و حتی مرگ مرتبط است.

علاوه بر مرکبات مانند مرکبات، بشقاب خود را با سایر  غذاهای مفید برای قلب  مانند سالمون، جو، آووکادو و غلات کامل پر کنید.

تفاوت میوه بالنگ در مقابل میوه یوزو ، لیمو و لیموترش

مرکبات، میوه یوزو ، لیمو و لیموترش همه انواع مرکباتی هستند که متعلق به یک تیره گیاهان هستند. آن‌ها شباهت‌هایی در پروفایل‌های مغذی چشمگیر، طعم‌های متمایز و پالت‌های رنگی پر جنب و جوش دارند. آنها همچنین اغلب به طور مشابه در دستور العمل ها استفاده می شوند و می توان از آنها برای افزودن طعم و مزه به دسرها و نوشیدنی ها به طور یکسان استفاده کرد.

با این حال، تفاوت های منحصر به فردی وجود دارد که این مرکبات را متمایز می کند. بارزترین آنها در ظاهر آنهاست. بالنگ کمی بزرگتر از سایر میوه ها است و زمانی که در اوج رسیدگی است پوست زرد روشنی دارد. در حالی که شباهت های قابل توجهی بین ظاهر مرکبات و لیمو وجود دارد. میوه مرکبات به طور کلی بزرگتر با بافتی پرحجم تر و پوست ضخیم تر است.

لیمو و لیموترش به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شود و به راحتی در انواع غذاها گنجانده می شود. در همین حال، پوست، میوه و پوست میوه یوزو در بسیاری از مناطق ژاپن و کره رایج است.

از طرف دیگر، میوه مرکبات دارای پوست ضخیم و چرمی است که به سختی از قسمت های میوه جدا می شود. همچنین دارای یک خمیر نسبتا خشک و بدون طعم است که با اکثر مرکبات دیگر متفاوت است. به همین دلیل، معمولاً از میوه مرکبات برای پوست آن استفاده می شود که اغلب به شکل آب نبات یا برای تهیه چای عسل استفاده می شود.

چگونه بهترین میوه بالنگ را انتخاب کنیم

هنگام خرید مرکبات تازه، مطمئن شوید که بوی قوی دارد. به دنبال پوسته های بدون لک و بدون لکه های نرم و حساس روی پوست باشید. رنگ باید زرد روشن باشد.
پوست سبز نشان می دهد که نرسیده است. رنگ زرد مایل به نارنجی تیره تر به این معنی است که میوه بیش از حد رسیده است.
می توانید آن را تا یک هفته در دمای اتاق یا به مدت دو تا سه هفته در یخچال نگهداری کنید.

موارد استفاده و دستور العمل ها

بر خلاف سایر انواع مرکبات، میوه مرکبات دارای پوست ضخیم و گوشت و دانه بسیار کمی است. اکثر دستور العمل ها شامل بریدن پوست به قطعات کوچک، پختن آن در شربت شکر، یا کارامل کردن آن و سپس تبدیل آن به مارمالاد یا اضافه کردن آن به محصولات پخته شده است. مربای بابلنگ را می توان با کلوچه ها و کیک های میوه ای مخلوط کرد. به کوکتل ها اضافه کرد، روی جو دوسر پاشید یا برای شیرین کردن یک کاسه ماست پروبیوتیک استفاده کرد .

شما همچنین می توانید از مرکبات در دستور العمل چای مرکبات عسلی مورد علاقه خود استفاده کنید. چای بالنگ عسلی از ترکیب برش‌های میوه مرکبات با شکر و عسل برای تهیه غذای کنسرو شده تهیه می‌شود که سپس با آب داغ مخلوط می‌شود. می توان آن را هم به صورت گرم و هم سرد مصرف کرد و اغلب برای تسکین گلودرد استفاده می شود .

تاریخچه درخت بالنگ

میوه مرکبات از زمان های قدیم حتی طولانی تر از سایر گونه های مرکبات رشد و پرورش یافته است. گفته می شود که این میوه بومی هند است. در اصل توسط راهبان بودایی به چین باستان آورده شده است. همچنین به طور گسترده ای در خلیج فارس کشت می شد و گمان می رود که پس از شکست اسکندر مقدونی از امپراتوری ایران در غرب به سمت اروپا گسترش یافته است.

در کتاب مقدس، لاویان اشاره می‌کند که میوه‌ی مرکبات (یا «میوه درخت هادار») بخشی از عید خیمه‌ها، یک جشن سنتی یهودیان است که معمولاً سالانه بین اواخر سپتامبر و اواخر اکتبر جشن گرفته می‌شود.

امروزه، مرکبات در بسیاری از انواع غذاهای آسیایی رایج است. اغلب آن را شیرین می کنند و به کیک میوه، نوشیدنی و دسر اضافه می کنند. حتی هنوز هم برای بسیاری اهمیت فرهنگی دارد. در واقع، یکی از انواع رایج مرکبات دست بودا است. معمولا در طول سال جدید در ژاپن و چین سرو می شود زیرا نماد ثروت و خوشبختی است.

موارد احتیاط

اگرچه نسبتاً نادر است، اما ممکن است به مرکباتی مانند میوه مرکبات آلرژی داشته باشید. علائم می تواند شامل خارش، تورم، کهیر، قرمزی و گزگز باشد.

برخی از افراد ممکن است به پوست مرکبات نیز حساسیت داشته باشند. می تواند منجر به علائم  درماتیت تماسی  مانند سوزش، خارش یا پوست خشک و پوسته پوسته شود. در صورت مشاهده این علائم یا سایر  علائم آلرژی غذایی  ناشی از بالنگ، فورا مصرف را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر این، توجه داشته باشید که مرکبات قندی سرشار از قند است که ممکن است برخی از خواص سلامتی میوه را از بین ببرد. مصرف را در حد اعتدال نگه دارید و حتماً آن را با سایر مرکبات تازه همراه کنید. فواید رژیم غذایی خود را برای سلامتی به حداکثر برسانید.

سخن نهایی

  • میوه بالنگ یک مرکبات درشت و مستطیل با پوست ناهموار و پوست ضخیم است.
  • مانند سایر میوه ها، این میوه سرشار از ویتامین C و همچنین مجموعه ای از آنتی اکسیدان ها و فیبر محلول است.
  • مزایای میوه بالنگ شامل بهبود ایمنی، کاهش التهاب و افزایش سلامت قلب است. مصرف بیشتر مرکبات، مانند مرکبات، با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان نیز مرتبط است.
  • شما اغلب می توانید میوه مرکبات را برای فروش در فروشگاه های تخصصی یا بازارهای کشاورزان و همچنین آنلاین پیدا کنید. یافتن مربای بالنگ ساده‌ تر است. معمولاً در اکثر خواربارفروشی‌ های موجود است.
  • یک فنجان چای بالنگ را دم کنید، یا آن را روی بلغور جو دوسر یا ماست بپاشید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

WeCreativez WhatsApp Support
سلام، چطور میتونم به شما کمک کنم؟