خواص درمانی شگفت انگیز آناناس

خواص درمانی شگفت انگیز آناناس

خواص درمانی شگفت انگیز آناناس

آناناس ( Ananas comosus) یک میوه استوایی است که به دلیل طعم شیرین و مواد مغذی غنی خود شناخته شده است. این میوه ای همه کاره است که می توان آن را تازه، منجمد، کبابی یا به عنوان یک ماده مغذی در بسیاری از دستور العمل های مورد علاقه میل کرد.

آناناس منبع عالی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. تحقیقات این فواید سلامتی گسترده را تایید کرده است، که بر فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آناناس و نقش آن در هضم و حمایت از سیستم ایمنی تاکید دارد.

خواص شگفت انگیز اناناس برای سلامتی

1- فعالیت آنتی اکسیدانی 

علاوه بر مواد مغذی فراوان، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به جلوگیری از اکسیداسیون و التهاب که می تواند منجر به بیماری های مزمن شود، کمک کند. آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوئیدهای موجود در آناناس به خلاص شدن بدن از شر رادیکال های آزاد کمک می کنند. این مولکول های ناپایدار می توانند باعث آسیب اکسیداتیو شوند و به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و برخی سرطان ها کمک کنند.

تحقیقات نشان داده است که فعالیت آنتی اکسیدانی آن تا حد زیادی با محتوای فنولیک، فلاونوئید و اسید اسکوربیک آن مرتبط است. محققان همچنین دریافتند که آناناس حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار بالاتری نسبت به برخی میوه ها مانند آووکادو و پیتایا است.

2- به سلامت روده کمک می کند

آناناس حاوی بروملین است ، یک آنزیم گوارشی که می تواند پروتئین های ساختاری را تجزیه کند و از جذب در روده کوچک حمایت کند. این کمک به هضم ممکن است به ویژه برای کسانی که با نارسایی لوزالمعده زندگی می کنند مفید باشد، وضعیتی که در آن لوزالمعده آنزیم های گوارشی کافی تولید نمی کند .

علاوه بر این، بروملین می تواند پروتئین های گوشتی سخت را تجزیه کند، به همین دلیل است که اغلب به عنوان نرم کننده گوشت در محیط تجاری استفاده می شود. بسیاری از فرهنگ‌ها آن را با گوشت‌های پخته جفت می‌کنند تا به نرم شدن گوشت کمک کنند و تجربه هضم لذت‌ بخش‌تری داشته باشند.

3- ایمنی را تقویت می کند

قرن هاست که آناناس یک غذای مورد استفاده در طب سنتی بوده است. محتوای ویتامین و مواد معدنی آن به قابلیت های تقویت سیستم ایمنی کمک می کند . افرادی که آناناس مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی قرار میگیرند و تعداد گلبول های سفید خون بالاتری نسبت به بقیه ا دارند.

4- موجب بهبود جای زخم و کاهش التهاب می شود

ممکن است زمان لازم برای بهبودی پس از ورزش و جراحی را کاهش دهد. کربوهیدرات های موجود در این میوه می تواند به جبران انرژی از دست رفته در طول تمرین کمک کند و بروملین ممکن است فواید ضد التهابی پس از جراحی داشته باشد.

تحقیقات همچنین به نقش امیدوارکننده بروملین در مراقبت های جراحی اشاره می کند. ممکن است التهاب، تورم ، کبودی و درد را که ممکن است پس از جراحی های دندانی و پوستی ایجاد شود، کاهش دهد. با این حال، در حالی که اثرات آناناس بر بهبودی امیدوارکننده است، نیاز به تحقیقات مداوم برای درک بهتر قابلیت‌های آن وجود دارد.

5- سطوح کلسترول سالم را بالا می برد

هیپرکلسترولمی یا کلسترول اضافی در جریان خون، یک عامل خطر مهم برای بیماری های قلبی عروقی است. خواص آنتی اکسیدانی آناناس همچنین می تواند از طریق قابلیت های کاهش چربی آن برای سلامت قلب مفید باشد. مصرف روزانه آناناس ممکن است مزایای محافظتی قلبی در برابر کلسترول خون بالا ارائه دهد.

6- در برابر آسیب های پوستی محافظت می کند

یک فنجان تکه های این میوه حاوی 78.9 میلی گرم (میلی گرم) ویتامین C است که به ترتیب 88 و 105 درصد ارزش روزانه (DV) برای مردان و زنان بالغ است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که نقش حیاتی در سلامت پوست و سنتز کلاژن دارد. به علاوه، می تواند به مبارزه با آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب و آلودگی کمک کند.

7- درد آرتریت را تسکین دهد

بروملین موجود در آن با اثرات ضد آرتریت در مدل های حیوانی و مطالعات بالینی مرتبط است. پس از جذب، بروملین از نظر بیولوژیکی در خون و بافت فعال باقی می ماند. در نتیجه، اثرات ضد التهابی آن می تواند برای کسانی که علائم آرتریت را تجربه می کنند تسکین دهد.

8- محافظ استخوان در بدن است

آناناس منبع ارزشمند مس است. یک فنجان تکه های آناناس 0.18 میلی گرم مس را فراهم می کند که 20 درصد از ارزش روزانه برای بزرگسالان است. در حالی که کلسیم اغلب کانون سلامت استخوان است، نقش مس را نمی توان نادیده گرفت. مس از جذب استخوان یا جذب سلول های استخوانی شکسته شده در خون جلوگیری می کند.

علاوه بر این، حاوی منگنز است، یک ماده معدنی کمیاب که برای تشکیل استخوان ضروری است. منگنز می تواند به افزایش محتوای معدنی استخوان ها و بهبود تراکم آنها کمک کند. ترکیب غذاهای غنی از منگنز ممکن است به ویژه برای زنان یائسه مفید باشد، زیرا تحقیقات نشان داده است که بین سطوح پایین سرمی منگنز و تحلیل استخوان ارتباط وجود دارد.

ارزش غذایی آناناس

یک میوه مغذی است، به این معنی که با ارزش غذایی زیاد و کم کالری است.

یک فنجان تکه های آناناس:

  • کالری: 82.5
  • پروتئین: 0.9 گرم (گرم)
  • کربوهیدرات: 21.6 گرم
  • چربی: 0.2 گرم
  • فیبر: 2.3 گرم
  • ویتامین C: 78.9 میلی گرم (میلی گرم)
  • منگنز: 1.5 میلی گرم
  • ویتامین B6: 0.19 میلی گرم
  • مس:  0.18 میلی گرم
  • تیامین: 0.13 میلی گرم

مشخصات غذایی آناناس می تواند مکمل یک رژیم غذایی متعادل برای بسیاری از افراد باشد. این یک غذای کم کالری و با طراوت است که می تواند مواد مغذی مهمی مانند منگنز و تیامین را به یک وعده غذایی یا میان وعده اضافه کند. منگنز برای عملکرد مغز و اعصاب از جمله نقش های دیگر ضروری است و تیامین برای متابولیسم انرژی حیاتی است. همچنین مقدار قابل توجهی مس را تامین می کند که چندین عملکرد ضروری برای سیستم عصبی و ایمنی را انجام می دهد.

در حالی که آناناس یک میوه مغذی با فواید بالقوه بسیاری برای سلامتی است، کسانی که سطح گلوکز خون خود را کنترل می کنند باید به اندازه سهم خود توجه داشته باشند. آناناس عمدتاً حاوی کربوهیدرات است، به این معنی که مصرف بیش از حد آن در یک وعده می تواند باعث افزایش ناخواسته قند خون شود. یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند تا نگرانی‌های مربوط به گنجاندن آناناس را در برنامه غذایی خود برطرف کنید.

خطرات خوردن آناناس

آناناس میوه ای مغذی است و می تواند منبع ارزشمندی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم باشد. به طور کلی برای مصرف برای بزرگسالان سالم سالم در نظر گرفته می شود. با این حال، برخی از عوارض جانبی رایج وجود دارد که باید در نظر داشت.

آناناس یک میوه اسیدی است، بنابراین مصرف زیاد آن ممکن است باعث درد در دهان و تحریک در مری شود. سطوح بالای اسید سیتریک می تواند معده را ناراحت کند و حتی باعث خوردگی مینای دندان شود. و کسانی که به آناناس حساسیت دارند ممکن است واکنش های شدیدی را تجربه کنند.

علاوه بر این، آناناس حاوی تقریباً 22 گرم کربوهیدرات در هر فنجان است. مصرف بیش از حد ممکن است منجر به افزایش سطح گلوکز خون شود که می تواند خطر ابتلا به دیابت را در طول زمان افزایش دهد. به جز کسانی که آلرژی دارند، اکثر عوارض جانبی را می توان با مصرف متعادل آناناس کنترل یا از آن پیشگیری کرد.

نکاتی برای مصرف آناناس

راه های مختلفی برای گنجاندن این میوه در یک رژیم غذایی متعادل و سالم وجود دارد، به خصوص با در نظر گرفتن این نکات:

  • آناناس ها را کامل نگه دارید تا طراوت را حفظ کنید.
  • آناناس برش خورده را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید.
  • در صورت امکان آناناس تازه را انتخاب کنید. از آناناس هایی که در شربت کنسرو شده اند خودداری کنید.
  • تکه های آناناس را با یک منبع پروتئینی برای یک میان وعده متعادل جفت کنید.
  • از ماریناد آناناس برای نرم کردن گوشت هایی مانند گوشت خوک و استیک استفاده کنید.
  • آناناس یخ زده را به اسموتی ها اضافه کنید تا ویتامین C، منگنز و سایر مواد مغذی مهم را اضافه کنید.
  • گرما شیرینی آناناس را نشان می دهد، بنابراین آناناس را با کمی نعناع یا لیموترش کباب کنید.
  • ده‌ها نوع آناناس در سرتاسر جهان رشد می‌کنند که هر کدام فواید سلامتی و طعم‌های منحصربه‌فردی دارند.

سخن پایانی

آناناس میوه ای شیرین و متمایز است که فواید بی شماری برای سلامتی دارد. منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، آنزیم های گوارشی است که می تواند به سلامت روده کمک کند و ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت سیستم ایمنی، سلامت پوست و سلامت استخوان ها مفید است.

می توانید آناناس را با افزودن به سالادها، اسموتی ها و حتی کباب کردن آنها با نعنا و لیموترش در یک رژیم غذایی سالم و متعادل بگنجانید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

WeCreativez WhatsApp Support
سلام، چطور میتونم به شما کمک کنم؟