مزایای میوه برای سلامتی انسان

مزایای میوه برای سلامتی انسان

مزایای میوه برای سلامتی انسان

میوه ها فواید بسیاری برای سلامتی دارند که به پیشگیری از عوارضی مانند گرمازدگی ، فشار خون بالا ، سرطان ، اختلالات قلبی و دیابت کمک می کند.

آنها به طور موثر با اختلالات پوستی مبارزه می کنند و رشد موهای سالم را تقویت می کنند. همیشه توصیه می شود که میوه های تازه و رسیده مصرف کنید تا از حداکثر فواید  آن ها بهره ی کامل ببرید.

 

میوه چیست؟

میوه ها قسمت گوشتی خوراکی درخت یا گیاه هستند که حاوی دانه هستند. میوه ها طعم های مختلفی دارند ، از جمله شیرین ، ترش ، تلخ و شیرین و بسیاری دیگر.

آنها منابع بسیار خوبی از بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن ما هستند.

 

انواع میوه ها

8 نوع میوه اصلی وجود دارد در اینجا به بررسی آن ها می پردازیم:

 

میوه ی ساده

این میوه ها از رسیدن یک تخمدان گل به وجود می آیند. میوه های ساده به دو نوع خشک و گوشتی هستند.

میوه های خشک ساده می توانند جدا شونده یا غیرقابل رشد باشند. آجیل برزیلی ، توت فرنگی ، نارگیل ، گردو ، فندق و غیره برخی از میوه های ساده خشک هستند.

میوه های ساده گوشتی آنهایی هستند که در زمان رسیدن دارای پریکارپ (دیواره میوه) گوشتی جزئی یا کامل هستند. برخی از نمونه ها عبارتند از گیلاس ، گوجه فرنگی ، زیتون ، هلو ، آلو ، و کرن بری ( ذغال اخته) .

 

میوه کلی (مجتمع)

این میوه ها از چندین تخمدان یک گل منفرد ایجاد می شوند. چهار نوع اصلی از میوه های کل وجود دارد که شامل فولیکول ها ، آکن ها ، دروپلت ها و توت ها می شود. تمشک ، شاه توت و سیب چند نمونه هستند.

 

چند میوه

میوه های متعدد از گل آذین به معنای خوشه ای از گل ها سرچشمه می گیرند. هر کدام از این گل ها به صورت جداگانه میوه ای تولید می کنند و میوه ها در زمان بلوغ به صورت یک توده در می آیند. آناناس ، انجیر ، توت و غیره میوه های متعددی هستند.

 

توت ها

توت نوعی میوه ساده است که از یک تخمدان یک گل به وجود می آید. کرن بری و زغال اخته دو نمونه رایج از انواع توت ها هستند.

 

میوه کمکی

هر میوه ای که قسمت خوراکی آن از تخمدان و همچنین سایر قسمت های گل باشد ، میوه کمکی است.

این میوه می تواند ساده ، چندگانه یا یک میوه باشد. رایج ترین نمونه ها عبارتند از آناناس ، سیب ، میوه هسته دار و توت فرنگی.

 

میوه بی دانه

میوه های بدون دانه به دو صورت بالغ می شوند. اولی جایی است که میوه بدون پارتنوکارپی رشد می کند ، در حالی که دومی جایی است که گرده افشانی رشد میوه را تحریک می کند.

اینها با ارزش ترین میوه ها هستند زیرا توسط اکثریت مردم مصرف می شوند.

 

حقایقی درباره ارزش غذایی میوه ها

خوردن منظم میوه ها به بدن شما کمک می کند زیرا آنها منابع طبیعی ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند.

میوه ها سرشار از فیبر رژیمی هستند و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند و در نتیجه احتمال یبوست و دیورتیکولوز را کاهش می دهند.

میوه ها بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند ، زیرا انرژی کافی را بدون افزودن کالری غیر ضروری به بدن می دهند.

میوه ها حاوی حداقل سدیم و چربی های مضر هستند ، بنابراین برای قلب شما مفید هستند.

میوه ها سرشار از پتاسیم هستند که برای تنظیم فشار خون شما مهم است.

ویتامین C ، یک آنتی اکسیدان قوی ، به وفور در میوه ها ، دقیقاً مرکبات ، یافت می شود. آنها به طور گسترده برای سرماخوردگی ، بهبود زخم ، پوست سالم ، دندان ها ، لثه ها و حفظ سلامت سیستم لنفاوی مصرف می شوند.

میوه های خشک ملین های بسیار خوبی هستند و همچنین یک داروی طبیعی عالی برای کم خونی ، اسیدوز ، تب و ضعف جنسی هستند.

آنها به افزایش وزن سالم کمک می کنند و به سلامت چشم ، دندان ها و استخوان ها کمک می کنند.

میوه ها منبع غنی اسید فولیک هستند که مهم ترین ماده مغذی برای زنان باردار است. فولات برای کاهش خطر نقص لوله عصبی ، آنسفالی و اسپینا بیفیدا در طول رشد جنین شناخته شده است.

میوه برای سلامتی

فواید میوه ها برای سلامتی انسان

خوردن میوه ها و سبزیجات سالم در طول زندگی احتمال بهبود خلق و خوی عافطی را در میان بزرگسالان و جوانان افزایش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که خلق و خوی خوب ممکن است منجر به ترجیح بیشتر غذاهای سالم به غذاهای افراطی شود .

سایر فواید میوه ها به تفصیل در زیر ذکر شده است.

  • کمک به تقویت انرژی در بدن

هنگامی که میوه می خورید ، منبع انرژی شما در کمترین زمان افزایش می یابد. این یکی از مزایای اصلی میوه ها است که می توانیم در برنامه های پر مشغله خود از آن استفاده کنیم.

به همین دلیل است که ورزشکاران اغلب در حین و بعد از ورزش میوه می خورند و همچنین رژیم غذایی مادران باردار تقریباً همیشه شامل میوه های تازه و ارگانیک می شود.

 

  • سلامت قلب را تقویت می کند

میوه هایی مانند زردآلو ، سیب ، موز ، طالبی ، توت ها ، گریپ فروت و پرتقال برای محافظت از قلب شما عالی هستند زیرا سرشار از فلاونوئیدها ، کاروتنوئیدها ، فیبر ، پتاسیم و منیزیم هستند.

میوه ها همچنین حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین A ، ویتامین B6 ، ویتامین C ، ویتامین E ، ویتامین K و فولات هستند که همگی به تنظیم سطح کلسترول و پیشگیری از بیماری هایی مانند سکته مغزی ، تصلب شرایین و حمله قلبی کمک می کنند.

  • دیابت

دیابت نوع 2 وضعیتی است که اکثر مردم در سراسر جهان را آزار می دهد. در حالی که میوه ها برای همه سالم هستند ، میوه هایی که محتوای کربوهیدرات بیشتری دارند برای دیابتی ها توصیه نمی شوند.

میوه هایی مانند سیب ، آووکادو ، گیلاس ، موز ، پرتقال ، هلو ، آلو و غیره دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) کمتر از 55 هستند و به کنترل سطح قند خون کمک می کنند.

همچنین میوه های فرآوری شده و کنسرو شده سالم نیستند زیرا حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند ، بنابراین همیشه میوه های تازه بخورید تا حداکثر فواید را از میوه ها ببرید.

 

  • جلوگیری از انواع سرطان

میوه های غنی از ویتامین برای پیشگیری و درمان بسیاری از انواع سرطان مانند سرطان کبد و سرطان سینه عالی هستند.

این میوه ها عبارتند از سورس ، گوجی بری ، کامو کامو و مرکبات مانند پرتقال ، نارنگی و غیره ، میوه ها وقتی به طور منظم مصرف شوند ، توانایی نشان دادن خواص محافظتی کبدی را دارند که به از بین بردن سرطان کمک می کند.

 

  • فشار خون

میوه های غنی از پتاسیم مانند موز ، سیب ، خربزه ، آلو ، گلابی ، زردآلو و انبه به کاهش فشار خون کمک می کنند.

این ماده معدنی به دلیل خاصیت گشاد کنندگی عروق ، به تنظیم فشار خون مرتبط است.

 

  • سنگ کلیه

میوه ها سرشار از ویتامین C هستند که به درمان سنگ کلیه کمک می کند. مرکباتی مانند پرتقال و لیمو برای کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه عالی هستند.

همچنین ، میوه‌ها سدیم کمی دارند که برای افرادی که از این وضعیت دردناک رنج می‌برند خبر خوبی است.

 

  • به سلامت استخوان کمک می کند

میوه هایی مانند گریپ فروت و پرتقال سرشار از کلسیم و ویتامین K هستند که هر دو به حفظ سلامت استخوان ها و همچنین بهبود تراکم مواد معدنی استخوان کمک می کنند.

 

  • پیشگیری از انواع بیماری ها

ترکیبی از فلاونوئیدهای قدرتمند ، آنتی اکسیدان ها ، مواد معدنی ، ویتامین ها ، فیتوکمیکال ها و ریز مغذی های بی شمار و درشت مغذی باعث می شود میوه ها برای سلامتی شما بسیار مفید باشند.

مصرف روزانه میوه های تازه خطر سکته مغزی ، فشار خون بالا ، سوء هاضمه ، سرطان ، بیماری های قلبی ، دیابت و سایر بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

برخی از میوه ها مانند موز حاوی مواد شیمیایی حیاتی مانند پتاسیم هستند که به جلوگیری از سکته مغزی ، فشار خون بالا و اضطراب کمک می کند.

مصرف میوه اساساً کمبود ویتامین ها و مواد معدنی و علائم مرتبط با آن را برطرف می کند. میوه ها همچنین دارای مقادیر زیادی آب و فیبر هستند که به تمیز نگه داشتن دستگاه گوارش و کنترل وزن کمک می کند.

 

  • به هضم غذا در بدن کمک می کند

میوه های فیبری به فرآیند گوارش در بدن کمک می کنند. پوست برخی از میوه ها همچنین سرشار از فیبر غذایی است که عامل اصلی کمک کننده در هضم صحیح و فرآیند دفع بدن شما است و همزمان شما را از مشکلاتی مانند گاستریت و یبوست در امان نگه می دارد.

اما در برخی موارد پوست مانند لیمو ، موز ، خربزه و پرتقال ضخیم است و انسان نمی تواند آن را مصرف کند. در این موارد ، قسمت خوراکی گوشت درون پوست نیز دارای فیبر فراوانی است.

محتوای فیبر موجود در میوه نه تنها اثر ملین درخشانی دارد ، بلکه با افزودن مواد مغذی به رژیم غذایی باعث می شود احساس سیری کنید.

میوه های فیبری با کاهش چربی خون و فشار خون بالا ، دیابت شیرین و چاقی برای شرایطی مانند بیماری های قلبی مفید هستند. به دلیل این ترکیب فیبری ، میوه ها دارای خواص ضد سرطانی نیز هستند و برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ و مبارزه با اختلالات بی نظمی روده شناخته شده اند.

 

  • کاهش وزن با خوردن میوه ها

هنگامی که شروع به گنجاندن مقدار قابل توجهی میوه در رژیم غذایی خود کردید ، متوجه خواهید شد که وزن شما در حال کنترل است و سلامت شما در حال بهبود است.

با این حال ، میوه ها به تنهایی نمی توانند وزن شما را کاهش دهند. همچنین باید به طور منظم ورزش کنید.

 

بسیاری از بررسی‌های انجام‌شده در آمریکا نشان داد کاهش وزن موثر پس از گنجاندن میوه‌ها در رژیم غذایی خانواده. پزشکان پیشنهاد می کنند که فردی که به طور معمول میوه می خورد ، تمایل کمتری به خوردن میان وعده ها و غذاهای ناسالم بین وعده های غذایی دارد که به ندرت دارای ارزش غذایی هستند.

همچنین ، میوه ها از 90 تا 95 درصد آب تشکیل شده اند و اثر ادرار آور قوی بر بدن شما دارند و در نتیجه مواد زائد نیتروژنی و سموم ناخواسته را از بدن دفع می کنند.

 

یکی از نمونه‌های آن لیچی است ، میوه‌ای که یک ملین عالی با مقدار ناچیزی کالری و بدون چربی اشباع یا کلسترول است. همچنین به کاهش وزن اضافی بدن کمک می کند. به جز چند میوه مانند نارگیل ، آووکادو و زیتون ، میوه ها معمولاً بدون چربی هستند.

 

  • مراقبت از پوست با مصرف میوه

میوه ها پوست شما را انعطاف پذیر و هیدراته نگه می دارند و آن را با ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری تغذیه می کنند. در نتیجه پوست درخشان خود را برای مدت طولانی حفظ می کند.

در واقع ، اگر از استفاده از کرم‌های ضد جوش تجاری خسته شده‌اید ، فقط سعی کنید میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها ، سیب یا موز را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید و آکنه را به سرعت از بین ببرید. آکنه یکی از تحریک کننده ترین اختلالات پوستی است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

با داشتن مقدار مناسب میوه در رژیم غذایی خود ، می توانید به طور طبیعی به جای انتخاب کرم های پوستی گران قیمت ، این مشکل را مهار کنید. آکنه بیشتر به دلیل عفونت های پوستی و مسائل پوستی ایجاد می شود ، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد

  • موی سالم با میوه ی سالم

همانطور که میوه ها درخشندگی پوست شما را افزایش می دهند ، به موهای بلند و سالم نیز کمک زیادی می کنند. ویتامین A به موهای شما درخشندگی می دهد و همچنین بافت آن را نرم می کند. اگر میوه ها را با معده خالی میل کنید از ریزش مو و سفیدی زودرس جلوگیری می کند.

مرکبات محرک های عالی مو هستند. ویتامین C موجود در مرکبات از ریزش مو جلوگیری می کند و موهای شما را درخشان و سالم نگه می دارد.

میوه هایی مانند کیوی ، توت فرنگی و آناناس نیز برای کمک به رشد مو شناخته شده اند. میوه ها حتی رشد موی سالم را تضمین می کنند و موهای شما را درخشان و نرم نگه می دارند.

 

از مزایای میوه برای سلامت موهایتان نیز می توانید از طریق ماسک های مو بهره مند شوید. ماسک موی خربزه و موز توسط بسیاری از متخصصان زیبایی برای مراقبت از مو در خانه توصیه می شود.

همچنین می توانید خمیری از آب لیمو و آلوئه ورا درست کنید و به موهای خود بمالید. خمیر را به مدت تقریبی 45 دقیقه نگه دارید و سپس موهای خود را با شامپوی ملایم کاملاً بشویید. این پک‌ها نه تنها کیفیت مو را بهبود می‌بخشند ، بلکه اختلالات پوست سر مانند شوره سر و خارش را از بین می‌برند.

آووکادو دارای مقدار قابل توجهی ویتامین E است که به طور گسترده برای مو مفید است. ماسک موی آووکادو موها را تقویت کرده و سفیدی زودرس موهای شما را به تاخیر می اندازد.

نارگیل همچنین برای رشد موی سالم بسیار مفید است. روغن نارگیل به طور گسترده در سراسر جهان استوایی برای مراقبت از مو استفاده می شود.

 

  • جلوگیری از ابتلا به بیماری

یک تحقیق در سال 2014 منتشر شده در مجله تغذیه بالینی نشان می دهد که مصرف بیشتر سبزیجات ، محصولات غلات کامل و میوه ها ممکن است خطر ابتلا به چند بیماری را کاهش دهد.

 

میوه یا آب میوه ؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که کدام شکل از میوه ها به شما مواد مغذی بیشتری می دهد – میوه های کامل یا آب میوه ؟

آب میوه
میوه یا آب میوه؟

در واقع دشوار است که بگوییم کدام یک ارزش غذایی بیشتری می دهد. اگرچه خوردن میوه کامل بهترین راه برای دستیابی به فواید کامل میوه ها در نظر گرفته می شود ، آب میوه ها نیز گزینه های آسان و سالمی هستند.

البته اگر آب میوه 100% از میوه بدون مواد نگهدارنده یا افزودنی تشکیل شده باشد ، ارزش غذایی یکسانی دارد.

آب میوه ها به دو صورت 100% آب میوه و به صورت تفاله میوه + آب + شکر موجود است. در هر دو مورد ، مواد نگهدارنده و افزودنی برای افزایش ماندگاری آب میوه اضافه می شود. تعداد بسیار کمی از آب میوه ها فاقد مواد نگهدارنده هستند.

آب میوه های خانگی حاوی همان فیبر میوه های کامل است ، به شرطی که طعم دهنده ها و مواد نگهدارنده مصنوعی اضافه نکنید.

با این حال ، در صورت خرید از فروشگاه ، ممکن است این آب میوه ها پس از پردازش شدید ، محتوای فیبر برابر نداشته باشند.

علاوه بر این ، زمانی که آب میوه های فرآوری شده مصرف می کنید ، در خطر افزایش وزن ناسالم قرار دارید.

وقتی در خانه آب میوه درست می‌کنید ، سعی کنید پوست خوراکی میوه‌ها را به آب میوه اضافه کنید تا ارزش غذایی بیشتری پیدا کنید.

 

توصیه می‌شود میوه‌ها را به‌صورت کامل ، از جمله پوست آن‌ ها در صورتی که خوراکی هستند ، مصرف کنید تا از مزایای فیبر بالای موجود در آن‌ها بهره ببرید. این باعث هضم سالم و جلوگیری از یبوست می شود.

خوردن میوه های فصل تازه بودن آنها را تضمین می کند. علاوه بر این ، بیشتر میوه های فصلی می توانند از اختلالات ناشی از فصل جلوگیری کنند.

به عنوان مثال ، در هند ، انبه سبز برای مقابله با گرمای تابستان بسیار مفید است.

حداکثر ارزش غذایی در میوه ها زمانی بدست می آید که خام مصرف شوند. میوه های پخته یا کنسرو شده معمولاً برخی از مواد مغذی مهم خود را به دلیل حرارت زیاد و ماندگاری طولانی از دست می دهند.

بنابراین ، میوه های تازه برای رژیم غذایی شما مفیدترین هستند.

هرگز همراه با وعده غذایی اصلی خود میوه نخورید. این می تواند منجر به اسیدیته شدید و مشکلات گوارشی شود زیرا میوه ها معمولاً ماهیتی اسیدی خفیف دارند.

همیشه میوه ها را قبل یا بعد از وعده های غذایی خود میل کنید و یک یا دو ساعت از آن فاصله بگیرید.

همیشه خوردن میوه با معده خالی یا حداقل بعد از یک وعده غذایی نسبتا سبک توصیه می شود. میوه ها با معده خالی به تاخیر در سفید شدن موها ، حملات عصبی ، سیاهی زیر چشم و طاسی کمک می کنند.

هرگز بلافاصله پس از خوردن میوه آب ننوشید زیرا باعث اسیدیته بالا می شود.

میوه ها را باید در صبح مصرف کنید ، زیرا به سم زدایی کمک می کند و همچنین به کاهش وزن کمک می کند. اگرچه این فواید را می‌توان با خوردن میوه‌ها در هر زمانی از روز به‌دست آورد ، اما گفته می‌شود صبح زمان ایده‌آلی است تا بیشترین تأثیر را داشته باشد.

چگونه میوه ها را در منزل نگهداری کنیم؟

سعی کنید میوه ها را در مکان های خیلی گرم یا خیلی سرد نگهداری نکنید ، این کار باعث کاهش ماندگاری آنها می شود – دمای متوسط ، خشک و خنک برای نگهداری پیشنهاد می شود.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

WeCreativez WhatsApp Support
سلام، چطور میتونم به شما کمک کنم؟