فوائد چشمگیر گیاه استویا و موارد استفاده ی آن

فوائد چشمگیر گیاه استویا و موارد استفاده ی آن

فوائد چشمگیر گیاه استویا و موارد استفاده ی آن

استويا به گیاهی دارای برگ سبز مي گويند ، بومي آمريکاي جنوبي است و صدها سال است که به دليل برگهاي بسيار شيرين آن مورد استفاده قرار مي گيرد.

استويا شهرت اخير خود را به عنوان يک شيرين کننده که بيش از 40 برابر شيرين تر از شکر است دریافت کرده است اما بر سطح قند خون تأثير نمي گذارد. همچنين برخلاف قند معمولي عوارض جانبي منفي روي بدن ندارد و مخصوصاً براي بيماران ديابتي مفيد است.

با افزايش تحقيقات بيشتر در مورد اين گیاه  فوق العاده براي افرادي که رژيم هاي کنترل کربوهيدرات دارند ، تعداد کشورهايي که استويا را به عنوان شيرين کننده و افزودني غذايي تاييد مي کنند ، رو به افزايش است.

انواع استويا

  • برگ سبز استويا: 30-40 بار شيرين تر از شکر است و همچنين کمي مزه دار مي شود.
  • عصاره استويا: عصاره آن 200 برابر شيرين تر از شکر است.
  • استويا تغيير يافته: اين شکل بسيار پردازش شده استويا است که حاوي مواد GMO است. 200 تا 400 برابر شيرين تر از شکر است.

 

ارزش تغذيه اي استويا

استويا بيشتر به دليل طعم شيرين آن ارزش دارد ، که باعث مي شود قند را در رژيم غذايي جايگزين کند. نکته مهم اين است که مقدار کالري بسيار کمي دارد که آن را در منطقه غذايي بدون کالري سوق مي دهد.

 

مزاياي استويا براي سلامتي

مزاياي سلامتي استويا شامل مديريت ديابت ، کاهش وزن ، مراقبت از پوست و موارد ديگر است.

 

مهمترين جنبه استويا براي نگراني هاي سلامتي انسان ، توانايي آن در تنظيم سطح قند خون در بدن است. اين يک جايگزين ايده آل براي قند معمولي براي بيماران ديابتي يا افرادي است که رژيم هاي کنترل کربوهيدرات دارند زيرا مي توانند بدون نگراني از عوارض ديابت غذاهاي شيرين بخورند.

بر خلاف ساکارز ، که همان چيزي است که قند معمولي از آن تشکيل شده است ، استويا غذا را مانند  قند شيرين مي کند. ذرات حاوي گلوکز توسط باکتري هاي روده بزرگ جذب مي شوند، نه اينکه جذب جريان خون شوند و سطح گلوکز بدن را تحت تأثير قرار دهند.

استويا کالري کمي دارد و بين 40 تا 300 برابر شيرين تر از شکر است. اين بدان معناست که مردم مي توانند غذاهايي مانند کيک ، کلوچه و آب نبات هاي تهيه شده با استويا را بدون نگراني از دريافت مقدار زيادي کالري از قندها مصرف کنند، همچنين مي تواند به کنترل ميزان قند اضافي در رژيم غذايي کودکان کمک کند.

گلوکوزيدهايی در استويا وجود دارند که مي توانند  رگ هاي خوني را شل کرده ، ادرار را افزايش داده و دفع سديم را از بدن تسهيل کنند.

به اين معنا که استرس کمتري بر سيستم قلبي عروقي وارد مي شود و ممکن است فشار خون کاهش يابد ، که از سلامت قلب محافظت مي کند و از برخي شرايط مانند حملات قلبي و سکته جلوگيري مي کند.

منبع غني از ترکيبات آنتي اکسيداني که ممکن است در استويا وجود داشته باشد ، آن را به يک مکمل غذايي ايده آل براي پيشگيري از سرطان هاي مختلف از جمله سرطان لوزالمعده تبديل مي کند.

عصاره هاي برگ استويا داراي درجه بالايي از فعاليت آنتي اکسيداني هستند که از تشکيل هيدروپراکسيدها در روغن ساردين با قدرت بيشتر از آن جلوگيري مي کند.

آنتي اکسيدان ها همچنين به جلوگيري از پيري زودرس ، اختلالات شناختي و بيماري هاي مختلف ديگر مانند بيماري هاي قلبي کمک مي کنند.

مطالعات نشان مي دهد که مصرف استويا منجر به کاهش قابل توجه سطح کلسترول بد LDL و تري گليسيريد و افزايش سطح کلسترول HDL مي شود که کلسترول سالم است و براي مشخصات چربي خوب ضروري است.

مشخص شده استويا باعث کاهش تشکيل باکتري در دهان مي شود و آن را به يک افزودني محبوب براي خميردندان ها و دهانشويه ها تبديل مي کند. همچنين ممکن است از حفره ها و التهاب لثه جلوگيري کند ، که مطمئناً ساکاروز اين کار را نمي کند!

استويا در برابر بيماري هاي پوستي مانند اگزما و درماتيت مفيد است. استفاده موضعي از آن مانع از گسترش باکتري ها مي شود و در اين شرايط به عنوان يک استروئيد عمل مي کند و آن را به گزينه اي محبوب براي بسياري از افرادي که نمي توانند از اين شرايط رهايي يابند تبديل مي کند.

 

استويا ، برخلاف قند ، ممکن است به افزايش تراکم مواد معدني استخوان و درمان پوکي استخوان کمک کند. مطالعه بر روي حيوانات اهميت آن را در افزايش متابوليسم کلسيم نشان مي دهد. محققان در حال تلاش براي يافتن روش هاي مختلف استفاده از آن براي سلامت انسان هستند.

 

ساير مزايای استویا

در کنار تمام مزاياي سلامتي ذکر شده در بالا ، استويا همچنين داراي داروهاي ضد اسهال ، ضد قند خون ، ضد فشار خون ، مدر ، ضد التهابي ، ضد اسهالي و تعديل کننده سيستم ايمني است.

 

نحوه استفاده از استویا

مي توانيد از برگ هاي استويا ، پودر برگ يا مايع به طور مستقيم به عنوان جايگزين قند در غذاهاي مختلف استفاده کنيد:

  • نوشيدني ها (قهوه و چاي)
  • محصولات لبني ( ماست و بستني)
  • غذاهاي بسته بندي شده ( ترشي ، سس ، نوشابه و آب نبات)
  • محصولات پخته شده ( نان ، کيک و …)

 

اثرات جانبي استویا

اگرچه عوارض جانبي عمده اي از استويا وجود ندارد ، اما بهتر است آن را در حد اعتدال مصرف کنيد. بنابراين ، در اينجا ليستي از مشکلات احتمالي ناشي از استويا وجود دارد.

 

اگرچه برگ و عصاره استويا بي خطر است ، اما اثرات آن بر سلامتي کاملاً مشخص نيست و تحقيقات بيشتري مورد نياز است. با اين حال ، تحقيقات همچنان از استفاده از آن به عنوان شيرين کننده و افزودني غذايي حمايت مي کند.

 

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

WeCreativez WhatsApp Support
سلام، چطور میتونم به شما کمک کنم؟